Праздник Собор Архангела Гавриила: описание, история и интересные факты. Праздник Собор Архангела Гавриила — что нельзя делать

Праздник Собор Архангела Гавриила: описание, история и интересные факты. Праздник Собор Архангела Гавриила — что нельзя делать
Праздник Собор Архангела Гавриила: описание, история и интересные факты. Праздник Собор Архангела Гавриила — что нельзя делать

Собор Архангела Гавриила

Архангел Гавриил был избран Господом для того, чтобы благовестить Деве Марии, а с Нею и всем людям великую радость о Воплощении Сына Божия. Поэтому на следующий день после Благовещения, прославив Пречистую Деву, мы благодарим Господа и почитаем Его посланника Архангела Гавриила, послужившего таинству нашего спасения.
Святой Архистратиг Гавриил - служитель Божественного Всемогущества. Он возвещал ветхозаветному человечеству о будущем воплощении Сына Божия: вдохновлял пророка Моисея при написании книги Бытия; пророку Даниилу возвещал о грядущих судьбах еврейского народа (Дан. 8, 16; Дан. 9, 21 - 24); являлся праведной Анне с вестью о рождении от нее Преблагословенной Девы Марии. Святой Архистратиг Гавриил неотступно пребывал со святой Отроковицей Марией в Иерусалимском храме и впоследствии охранял Ее во все время земной жизни. Он явился священнику Захарии, предсказав рождение Предтечи Господня - Иоанна Крестителя. Господь посылал его к святому Иосифу Обручнику: он явился ему во сне, чтобы открыть ему тайну воплощения Сына Божия от Пресвятой Девы Марии, предупредил о замыслах Ирода и повелел бежать в Египет с Младенцем и Богородицей. Когда Господь перед Своими страданиями молился в Гефсиманском саду до кровавого пота, на укрепление Его, по Церковному Преданию, был послан с Небес Архангел Гавриил, имя которого означает «Крепость Божия» (Лк. 22, 43). Жены-мироносицы услышали от Архистратига радостную весть о Воскресении Христовом.

Вспоминая в этот день многократные явления святого Архистратига Гавриила и его ревностное исполнение Божественной воли, исповедуя его ходатайство пред Господом о христианах, Православная Церковь призывает своих чад с верой и усердием прибегать в молитвах к великому Ангелу.

Тропарь Архангелу Гавриилу, глас 4
Небесных воинств Архистратиже,/ молим тя присно мы, недостойнии,/ да твоими молитвами оградиши нас/ кровом крилу невещественныя твоея славы,/ сохраняя нас, припадающих прилежно и вопиющих:/ от бед избави нас,// яко чиноначальник Вышних сил.

Кондак Архангелу Гавриилу, глас 2

Архистратиже Божий,/ служителю Божественныя славы,/ Ангелов начальниче и человеков наставниче,/ полезное нам проси и велию милость,// яко Безплотных Архистратиг.

Молитва святому Архангелу Гавриилу

О, Святый Архангеле Божий Гаврииле! Присно предстояй престолу Всевышняго, прерадостный благовестниче и усердный споспешниче нашего спасения! Милостиво приими от нас недостойных тебе приносимое сие хвалебное пение. Исправи молитвы наша и, яко фимиам, на небесный алтарь кадильный вознеси их. Озари умы наша светом веры православныя, воспламени любовию сердца наша ко Христу Спасителю нашему, обрати и укрепи желания наша на спасительном пути Евангельских заповедей. Да в сем веце тихо и благочестно поживем во славу Божию, в будущем же не лишимся Царствия Небеснаго, егоже получити да сподобимся благодатию Христа Бога нашего, ходатайством Пречистыя Его Матери, и твоими многомощными молитвами, и да прославим с Тобою и прочими безплотными силами Небесными и всеми святыми Единого в Троице славимого Бога: Отца и Сына, и Святаго Духа ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Прославлять Ангелов - наш долг: они, воспевая Творца,
обнаруживают Его милость и благорасположение к людям.

Святитель Иоанн Златоуст

Второе место в ряду Ангелов, после Архангела Михаила, принадлежит Гавриилу, имя которого означает «Крепость Божия». Архангел сей в деле служения спасению человеческому является особенно провозвестником и служителем Всемогущества Божия. Если всякий Ангел есть «вестник » (по буквальному значению греческого слова), то Архангел Гавриил - вестник по преимуществу, его назначение - раскрывать смысл пророческих видений и ход событий.


Архангел Гавриил - один из высших ангелов, его функции разнообразны: «Гавpиил, один из святых ангелов, котоpый поставлен над змеями, и над pаем, и над хеpyвимами» (1Енох. 20). Он предстоит перед престолом Божиим и возносит хвалу Господу славы. Его особая функция - молитва за живущих на земле: он «пpосит и молится за живyщих на земле и yмоляет во имя Господа дyхов» (1Енох, 40; ср.: Тов. 12:15). В числе высших ангелов он возглавляет небесное воинство: «...и третий поставленный над всеми силами есть Гавриил» (Там же). Особая роль принадлежит Гавриилу в наказании падших ангелов. Сначала Бог посылает его уничтожить потомство непокорных ангелов, которые соединились с женами и породили исполинов (1 Енох, 10). Затем вместе с архангелами Михаилом, Рафаилом и Фануилом он карает самих падших ангелов, которые прельстили людей (1 Енох, 54).

Архангел Гавриил вдохновлял пророка Моисея при написании книги Бытия; пророку Даниилу возвещал о грядущих судьбах еврейского народа (Дан. 8:16; 9:21-24).


Пророк Моисей

Архангел Гавриил являлся праведной Анне с вестью о рождении от нее Преблагословенной Девы Марии. Он явился святой праведной Анне, которая в своем саду скорбела о своем неплодии и со слезами молилась Богу, и сказал ей: «Анна, Анна! твоя молитва услышана, воздыхания твои прошли облака, а слезы твои дошли до Бога: ты зачнешь и родишь благословенную Дочь, о Которой благословятся все племена земные, Ею дастся спасение миру, а получит Она имя Марии».


Святой Архангел Гавриил неотступно пребывал со святой Отроковицей Марией в Иерусалимском храме и впоследствии охранял Ее во все время земной жизни.

Он же явился священнику Захарии, стоящему на правой стороне алтаря кадильного, возвестил ему разрешение от неплодства престарелой жены его Елисаветы и предсказал рождение Предтечи Господня - Иоанна Крестителя, и, когда он не поверил, связал язык его немотой до дня исполнения слов его (Лк. 1:25).


Юлиус Шнорр фон Карольсфельд. Архангел Гавриил и Захария

Этот же предстатель Божий явился Пресвятой Деве и возвестил Ей зачатие Сына Божия осенением и действием в Ней Духа Святого. Также явился он во сне и Иосифу, объяснивши ему, что Отроковица осталась невинной, ибо Зачатое в ней от Духа Святого (Мф. 1:18-21).

А когда Господь наш родился в Вифлееме, сей Ангел Господень Гавриил явился пастырям, стерегущим ночью стада свои, и сказал: «Возвещаю вам великую радость, которая будет всем людям; ибо ныне родился вам в городе Давидовом Спаситель, Который есть Христос Господь. А затем тотчас со множеством небесных воинов воспел: «Слава в вышних Богу, и на земле мир, в человеках благоволение» (Лк. 2:10-14).


Юлиус Шнорр фон Карольсфельд. Возвещение пастухам о рождении Иисуса Христа

Господь посылал его к святому Иосифу Обручнику: он явился ему во сне и предупредил о замыслах Ирода и повелел бежать в Египет с Младенцем и Богородицей.


Юлиус Шнорр фон Карольсфельд. Ангел является во сне Иосифу

Когда Господь перед Своими страданиями молился в Гефсиманском саду до кровавого пота, на укрепление Его, был послан с Небес Архангел Гавриил. (Лк. 22:43)


Юлиус Шнорр фон Карольсфельд. Борение Иисуса в Гефсимании

Сей же ангел явился мироносицам, сидящим на камне у гроба, возвещая им о воскресении Господнем (Мф. 28; Мк. 16; Лк. 24; Ин., 20): таким образом, будучи благовестником зачатия и рождества Господа, он явился и благовестником Его воскресения.


Юлиус Шнорр фон Карольсфельд. Женщины у гроба Иисуса

Он же явился и Пресвятой Деве Богородице, горячо молившейся на горе Елеонской, возвестил Ей приближение Ее честного успения и от земли на небо переселения, и дал Ей светлую райскую ветвь.

Случай на Афоне

В конце Х века недалеко от Афонского Карейского монастыря в келье жил один старец-отшельник со своим послушником. Однажды старец отправился к всенощному бдению в храм, а послушник остался в келье вычитывать молитвенное правило. При наступлении ночи он вдруг услышал стук в дверь. Отворив её, юноша увидел перед собой незнакомого монаха, который попросил разрешения войти. Послушник впустил его, и они вместе начали молитвенные песнопения.

Так текла их ночная служба своим порядком, пока не настало время величать Пресвятую Богородицу. Став перед Её иконою ДОСТОЙНО ЕСТЬ «Милующая», послушник начал петь общепринятую молитву: «Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим...», но гость остановил его и сказал: «У нас не так величают Божию Матерь» - и запел иное начало: «Достойно есть, яко воистину, блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную, и Матерь Бога нашего». А потом уже к сему добавил «Честнейшую Херувим…».

Инок наказал послушнику всегда петь в этом месте богослужения только что услышанную песнь в честь Богородицы. Не надеясь, что он запомнит столь чудесные слова услышанной молитвы, послушник попросил гостя их написать. Но в келье не оказалось ни бумаги, ни чернил, и тогда незнакомец написал слова молитвы пальцем на камне, который стал неожиданно мягким как воск. Затем он внезапно исчез, и инок только и успел спросить у пришельца его имя, на что тот ответил: «Гавриил».

Вернувшийся из храма старец был удивлен, услышав от послушника слова новой молитвы. Выслушав же его рассказ о чудесном госте и увидев чудесно начертанные письмена песни, старец понял, что явившийся небожитель - это архангел Гавриил.

Весть о чудесном посещении архангела Гавриила быстро распространилась по Афону и дошла до Константинополя. Афонские иноки отослали в Константинополь каменную плиту с начертанною на ней песнью Богородице как доказательство истинности передаваемого ими известия. С той поры молитва «Достойно есть» стала неотъемлемой частью православных богослужений.

Вспоминая в этот день многократные явления святого Архангела Гавриила и его ревностное исполнение Божественной воли, исповедуя его ходатайство пред Господом о христианах, Православная Церковь призывает своих чад с верой и усердием прибегать в молитвах к великому Ангелу.

О ВЕРЕ В АНГЕЛОВ

Священное Писание утверждает, что ангельский мир сотворен Богом: «В начале сотворил Бог небо и землю» (Быт. 1:1). Под «небом» святые отцы и церковное Предание понимали некий духовный мир, а под «землею» — материю, физическое начало. Мы слишком мало знаем об этом духовном ангельском мире. Вернее сказать, знаем ровно столько, сколько нужно для нашего спасения.


Ангелы - живые и реальные духовные существа, предстоящие в невидимом Царстве Божием, обладающие личностью, умом, волей и силой. Они принадлежат духовному миру и свободны от ограничивающих законов нашего физического бытия. Природа этих духовных существ до конца непостижима земному человеческому разуму. Внимательно и благоговейно читая Священное Писание, мы можем лишь познать достаточно большой ряд свойств их таинственной природы. Хотя им и не приписывается человеческих черт, они часто принимают образ людей, оставаясь при этом бесплотными.

Ангелы - служебные духи и являются слугами Божьими, которым поручается защищать праведных (Пс. 90:11-13; Евр. 1:14), расстраивать козни демонов (Тов. 8:3), возносить молитвы людей к Богу (Тов. 12:12), отводить душу в загробную жизнь (Лук. 16:22), отделять добрых от злых на последнем Страшном Суде (Мф. 13:49). К каждому из людей приставлен ангел для помощи ему в добрых делах; такой ангел обыкновенно называется Ангелом-Хранителем .

До поры нам не дано видеть святых Ангелов, но не навсегда. Плоть наша мешает нам их видеть. А грехи не дают нам почувствовать их близость. Но когда придёт время, и с наших бессмертных душ спадёт смертный телесный покров, мы встретимся с ними лицом к лицу, и вера уступит место видению.

Если нам до поры не дано видеть Ангелов, нам наказана вера в них, предписано почитание и прославление этих чудных певцов славы Творца. Пока нам дана лишь вера. И наша вера в Ангелов основана не на человеческой фантазии, а на свидетельствах Божиих, данных через святых и праведных людей, которым было дано видеть Ангелов.

Сам Господь Иисус Христос свидетельствовал об Ангелах в притче о сеятеле: «скажу жнецам», - а жнецы суть Ангелы. Ангелы собирают человеческие души после смерти и уносят их с собой в Небесные пределы. Подтверждение этому мы находим и в притче о богаче и Лазаре, когда умер Лазарь, «отнесен был Ангелами на лоно Авраамово» (Лк. 16:22).

Те, кому было дано видение святых Ангелов, свидетельствовали о них: кого-то Ангелы посещали в темницах, другим приносили пищу в пустыне, кто-то слышал Ангельские голоса, кто-то получал наставления, советы во сне и наяву, кого-то восхищали духом в Небеса, и там они общались с Ангелами.

"Но если видения даны не всем, то вера предлагается каждому. А видения были даны для того, чтобы укреплять в вере маловерных и немощных в вере. Но и вера не меньше видения, Господь ставит веру выше видения и говорит: «Ты поверил, потому что увидел Меня; блаженны невидевшие и уверовавшие» (Ин. 20:29). Век сей - век веры, а век не видений. В грядущем веке все увидят, если удостоятся, удостоится же всякий, кто уверует. «А без веры угодить Богу невозможно» (Евр. 11:6), говорит Апостол. Верой ходим, верой спасаемся, по вере судимы будем. Вера - правило, а видение - исключение. Сколь драгоценным ни было бы видение, оно лишь слуга веры, ее подтверждение. Не соблазняйтесь ложными речами лжесвидетелей, отрицающих все, что они не могут увидеть телесными очами. Разум тоже вещь невидимая. Спросите их, верят ли они в существование своего разума, который недоступен для видения, посмотрим, что они вам ответят. Чем искреннее вы будете почитать Ангелов Божиих, тем больше будете чувствовать их близость. А когда приидет Сын Божий и все святые Ангелы с Ним, тогда настанет Последний Суд. И Господь будет судить каждого по вере и по ее плодам, ибо вера - корень жизни, из которого произрастают надежда, любовь, смирение, милосердие, правда и всякое добро, которое красило праведников Божиих от начала мира. Кто не имеет веры, тот не имеет корня жизни, откуда же расти надежде и любви и всем остальным добродетелям, которые делают человека человеком, которые многих христиан сделали подобными Ангелам Небесным?" (Святитель Николай Сербский)

Материал подготовил Сергей Шуляк

для Храма Живоначальной Троицы на Воробьевых горах

Архангел Гавриил был избран Господом для того, чтобы благовестить Деве Марии, а с Нею и всем людям великую радость о Воплощении Сына Божия. Поэтому на следующий день после Благовещения, прославив Пречистую Деву, мы благодарим Господа и почитаем Его посланника Архангела Гавриила, послужившего таинству нашего спасения.

И поистине особого чествования достоин тот, кто послужил таинству нашего спасения, принес Пренепорочнейшей Деве весть о воплощении Бога Слова в пречистой утробе Ее. Если заслуженный посол и земного царя, принесший в какой-нибудь город царское милостивое слово, принят бывает всеми гражданами того города с особенной честью, то тем более должно почитать особым празднованием пречестнейшего посла Небесного Царя, величайшего князя ангельского, пришедшего ко всему роду человеческому с премногомилостивейшим словом, возвещающим вечное наше спасение.

И как велик посланник, который сам прежде открыл достоинство свое святому Захарии: «Я Гавриил, предстоящий пред Богом» (Лк. 1, 19), то есть стоящий ближе других ангелов к престолу Божию. Как в земном царстве приближеннейший к царю сановник, более осведомленный о тайнах царских, несравненно выше других сановников, более удаленных от царя, — подобно этому и в Царстве Небесном святые ангелы, ближе предстоящие перед Богом, яснее созерцающие тайны Божии, сияют большей честью и славой, чем другие ангелы низших чинов.

Священное Писание повествует, что перед неприступной славой Божией всегда предстоят 7 ангелов высочайшего чина, начальствующих князей ангельских. В книге Товита пишется, что спутник юного Товии возвестил о себе, что он один из семи святых ангелов, предстоящих перед Богом. И святой Иоанн Богослов в книге Откровения вспоминает об этих семи начальствующих ангелах, говоря: «Благодать вам и мир от Того, Который есть и был и грядет, и от семи духов, находящихся перед престолом Его» (Откр. 1, 4). В числе этих семи Гавриил — второй по числу, а после Михаила — первый: Михаил, Гавриил, Рафаил, Уриил, Селафиил, Иегудиил, Варахиил.

Если же кто спросит: почему Бог не послал к Пречистой Деве первейшего по чину из своих ангелов — Михаила, но второго за ним — Гавриила, тому да будет известно, что эти семь высших ангелов все равны по своему достоинству, и Михаил — первый между ними только по числу. Каждый из них имеет особенное служение. Михаил — победитель супостатов; Гавриил — вестник тайн Божиих; Рафаил — врач недугов человеческих; Уриил, будучи сиянием огня божественного, есть просветитель потемненных; Селафиил — молитвенник, всегда молящийся Богу о людях и людей возбуждающий к молитве; Иегудиил — прославляет Бога: его служение в том, чтобы укреплять людей, трудящихся в чем-либо ради славы Божией и ходатайствовать о воздаянии за их подвиги; Варахиил — ходатай, испрашивающий нам Божии благодеяния.

Итак, Михаил не был послан с благовестием к Пресвятой Деве потому, что его служение другого рода — держать всегда обнаженный меч, ополчаться против врагов и прогонять их. Послан же Гавриил, потому что его служение — возвещать таинства Божии.

Он возвещал святому пророку Даниилу об освобождении людей Божиих из плена Вавилонского и о времени пришествия Мессии; он же возвестил святому Захарии о рождении Иоанна Предтечи от неплодной матери. Он и святого пророка Моисея наставлял в пустыне при написании книги Бытия, передавая ему откровения Божии о первых родах и летах, начиная от создания мира. Благочестивое предание свидетельствует, что он благовестил святым праведным Иоакиму и Анне о зачатии Пречистой Богородицы и был Пренепорочной Отроковице ангелом хранителем от самого зачатия и рождения Ее, и пищу Ей приносил во «Святая Святых»; он же поэтому благовестил Ей и о зачатии Сына Божия. Кроме этого, Гавриил был послан с благовестием и потому, что в самом его имени заключен предмет благовествования.

Имя Гавриил значит: «крепость Божия», а также: «Муж-Бог». Итак, само имя благовестника означает, что Бог Крепкий, Владыка во утробе Девы соделывается совершенным человеком (мужем), то есть является совершенным Богом и совершенным человеком — совершенным не по возрасту телесному, а по крепости и разуму. Другие младенцы, зачатые во утробах матерей, ничего не разумеют, и нет в них никакой крепости, — напротив, Младенец, зачатый в девической утробе Преблагословенной Марии, с самого мгновения зачатия Своего обладал разумом неисповедимым и крепостью непобедимой, а потому и в малом теле был мужем совершенным.

Провидя это, пророк говорит: «И приступил я к пророчице, и она зачала, и родила сына. И сказал мне Господь: нареки ему имя Магер-шелал-хаш-баз (спешит грабеж, ускоряет добыча); Ибо, прежде нежели дитя будет уметь выговорить: «отец мой», «мать моя», богатства Дамаска и добычи Самарийские понесут перед царем Ассирийским» (Ис.8,3-4). Это значит, что Младенец, еще не могущий говорить, будет уже иметь великую силу и крепость побеждать врагов Своих. Прообразом этого служило само имя Гавриила, которое значит: Муж-Бог, Крепкий Бог. И этот Бог в само время его благовещения наитием Святого Духа зачался в нетленной девственной утробе.

Святой Прокл, патриарх Цареградский, так об этом рассуждает: «Само имя ангела чудесно по своему значению, ибо благовестивший Деве Марии называется Гавриилом. Этим именем он предвозвещал и прообразовал Богочеловека, пришедшего в мир. Гавриил значит: Муж Крепкий, или Муж-Бог, происходит от слова Гавир, что означает: крепкий, или Бог, а в совокупности обоих речений это слово означает: Муж-Бог. Издревле еще предвозвестил это Иеремия, говоря: «Господь сотворит на земле нечто новое: жена спасет мужа» (Иер. 31, 22).

Итак, весьма высок этот посланник Божий и по значению своего имени, и по роду своего служения, а еще более по той тайне, от века сокровенной и ангелам неведомой, которую ему первому открыл Бог и которую он принес Пречистой Деве. И чем величественнее была эта тайна вочеловечения Божия, чем выше она других тайн, через Гавриила раньше открытых святым пророкам, тем большей чести с этого времени сподобился он в сонме самих ангелов почитаться ими как ближайшего зрителя внутреннейших и безвестнейших тайн Божиих.

Церковные учителя, особенно Дионисий Ареопагит, говоря о тех семи высших ангелах, считают, что они всегда неотступно предстоят Богу. Другие ангелы посылаются на различные служения, а эти, как приближеннейшие к Богу, всегда пребывают у престола Божия. Для возвещения высочайших тайн Божиих и для явления большей силы Божией и они также посылаются, как говорит святой апостол Павел: «Не все ли они суть служебные духи, посылаемые на служение» (Евр. 1, 14). Но какое же явление силы Божией больше и какая тайна выше, как не тайна воплощения Христова, неведомого, непостижимого, несказанного.

Итак, для возвещения такой великой тайны подобало быть посланным и ангелу великому, неотступному предстоятелю престола Божия, ближайшему зрителю тайн Божиих, каковым и был святой Гавриил.

Достойно внимания и то, к какому из девяти чинов ангельских в трех иерархиях принадлежит Гавриил. Некоторые думают, что он находится в третьей, низшей иерархии, и является чиноначальником среднего чина между началами и ангелами, то есть архангельского, определенного на возвещение великих дел Божиих. Так думают отчасти потому, что он называется архангелом, отчасти потому, что, как говорит святой Дионисий, посылаются на служение не высшие ангелы, предстоящие близ престола Божия, но только низшие ангелы.

Но достовернее то мнение, что святой Гавриил принадлежит к самому высочайшему чину серафимскому и посылается для возвещения только величайших тайн Божиих. Такова была тайна воплощения Божия — и архангелом он называется от того радостного благовестия, которое принес Пречистой Деве и которым он исполнил радости не только Ее, но и всякое создание, не только дольнее (земное), но и горнее (небесное).

А то, что святой Гавриил должен быть причтен к серафимскому чину, узнаем из того, что никакой другой чин не восходит ближе серафимов к престолу неприступной славы Божией. По особому Божию распоряжению всякий чин ангельский имеет свое место: иные чины ближе, другие далее, а серафимский чин всех ближе к Богу: как говорит об этом Исаия: «Видел я Господа, сидящего на престоле высоком и превознесенном: Вокруг Него стояли Серафимы; у каждого из них по шести крыл» (Ис. 6, 1-2).

А так как святой Гавриил — один из семи ближайших ангелов, предстоящих Богу, то он и должен быть чина серафимского, второй между серафимами. Согласно с этим святой Андрей Критский называет его одним из числа первейших ангелов, говоря: «Одному из первейших ангелов Бог повелевает возвестить таинство. Если же он был из первейших, то, конечно, из семи духов, всегда предстоящих Богу; и если из семи духов, то из серафимов. Ибо кто из ангелов выше серафимов? Кто ближе их к престолу Божию? Итак, Гавриил есть серафим, высший в этом чине».

Открывается это еще из того, что для великого дела Божия надлежало и послать великого ангела. А так как воплощение Слова было величайшим из дел Божиих, то и послан был для возвещения его высший из ангелов, святой Гавриил, как пишет об этом святой Григорий Двоеслов: «Если некогда для прельщения Евы пришел главный князь тьмы, то надлежало также и к Пречистой Деве явиться для благовещения верховному князю небесного света, к пламенеющей серафимской любовью к Богу Марии надлежало и быть посланным серафиму».

Итак, будем усердно чтить Гавриила, как начальнейшего князя в ликах ангельских, как одного из ближайших к Богу семи серафимов, как всемирного архангела, возвестившего всему миру спасение; будем чтить его благоговейным поклонением и молитвенным пением, радостно совершая его память и воздавая ему благодарение за столь великие благодеяния его роду человеческому, какие он прежде и ныне оказывает, непрестанно моля о нас воплотившегося Бога. Молитвами святого архангела Гавриила да получим мы все оставление грехов!

Составлено с использованием «Четьих Миней» свт. Димитрия Ростовского

26 июля в Православной Церкви принято отмечать торжество, которое называется Собором Архангела Гавриила. Данное событие собирает большое количество людей в стенах храмов, которые молятся и благодарят многих святых за их деятельность и заслуги перед христианской религией.

Всё же, некоторые задаются вопросом, почему в честь Архангела Гавриила было утверждено два события в году (8 апреля и 26 июля)? Дело в том, что он был изначально выбран Господом Богом для того, чтобы рассказать людям о чудеснейшем событии – рождении будущего Спасителя всего человечества. Поэтому, Архангела Гавриила благодарят и на следующий день после праздника Благовещения, ведь именно он донес удивительную новость всем верующим христианам. В его честь также был сооружен и освящен патриархом храм, который достроился в середине семнадцатого века. Относительно имени посланника Господа, то оно переводится, как «крепость Бога», или же «твердыня Господа».

На сегодняшний день можно увидеть большое количество церковных икон, где есть изображение Архангела Гавриила. На всех образах у него в руках веточка из Рая. Согласно церковной версии, она была преподнесена Пресвятой Богородицы, во время благой вести. Есть и некоторые иконы, где Гавриила изображают с фонарем и зеркалом в обеих руках. Это объясняется тем, что святой являлся не только Пресвятой Богородице. Также его видел и Моисей, которого Архангел вдохновил на написание Книги Бытия, или же пророк Даниил, узнавший про судьбу еврейского народа. Стоит отметить и явление священнику Захарию, который первым узнал о рождении Предтечи Господа. Вся жизнь Божией Матери проходила под защитой и покровительством Гавриила, который защищал Её от злых людей, и их помыслов. После рождения Спасителя, Архангел всегда находился рядом с Ним, опекая незримым присутствием будущего Мессию. Были времена, когда Иисус Христос испытывал страдания, а потому молился об укреплении духа именно Гавриилу. А уже после распятия, через некоторое время он известил двух женщин о Благой Вести.

Когда христианин приходит на службу, посвященную Архангелу Гавриилу, то иногда даже не знают, как выглядит данное божество. Примечательно, что в православной религии существует всего четыре Архангела, разных по своему рангу. Гавриил, в свою очередь стоит на самой высокой ступени среди них, наряду с Архангелом Михаилом. Они единственные, которые описывались только по имени в писаниях Ветхого Завета. Смысл имени божества в некоторых трактатах отличается, но большинство из них гласят о такой цитате самого Гавриила: «Господь – моя сила». Это и есть утверждение, которое полностью характеризует его наименование. Когда была написана летопись парси, то упоминаний о Гаврииле не было вообще, беря во внимания тот факт, что в ней было написано про 119 ангелов. В летописи он был описан, как необычное существо, со 140 тысячами парами крыльев. Также говорилось о его важности в Эдеме, и покровительством над Херувимами. И, только спустя тысячелетия, Архангела Гавриила стали отожествлять с Воскрешением Иисуса Христа, как вестника Благой Вести и покровителя святых. На сегодняшний день он является символом счастья, радостных мгновений, искренности и всепрощения. Считается, что Архангел Гавриил приносит только положительные новости людям, а поэтому ему молятся о том, чтобы в жизни было как меньше негативных моментов. Также ему молятся за родителей, или же в те моменты, когда пара желает завести ребенка.

Архангел Гавриил - посланник Божий

Ар-хан-гел Гав-ри-ил был из-бран Гос-по-дом для то-го, чтобы бла-го-ве-стить Де-ве Ма-рии, а с Нею и всем лю-дям ве-ли-кую ра-дость о Во-пло-ще-нии Сы-на Бо-жия. По-это-му на сле-ду-ю-щий день по-сле Бла-го-ве-ще-ния, про-сла-вив Пре-чи-стую Де-ву, мы бла-го-да-рим Гос-по-да и по-чи-та-ем Его по-слан-ни-ка Ар-хан-ге-ла Гав-ри-и-ла, по-слу-жив-ше-го та-ин-ству на-ше-го спа-се-ния.

Свя-той Ар-хи-стра-тиг Гав-ри-ил - слу-жи-тель Бо-же-ствен-но-го Все-мо-гу-ще-ства. Он воз-ве-щал вет-хо-за-вет-но-му че-ло-ве-че-ству о бу-ду-щем во-пло-ще-нии Сы-на Бо-жия: вдох-нов-лял про-ро-ка Мо-и-сея при на-пи-са-нии кни-ги Бы-тия; про-ро-ку Да-ни-и-лу воз-ве-щал о гря-ду-щих судь-бах ев-рей-ско-го на-ро-да ( ; ); яв-лял-ся пра-вед-ной Анне с ве-стью о рож-де-нии от нее Пре-бла-го-сло-вен-ной Де-вы Ма-рии. Свя-той Ар-хи-стра-тиг Гав-ри-ил неот-ступ-но пре-бы-вал со свя-той От-ро-ко-ви-цей Ма-ри-ей в Иеру-са-лим-ском хра-ме и впо-след-ствии охра-нял Ее во все вре-мя зем-ной жиз-ни. Он явил-ся свя-щен-ни-ку За-ха-рии, пред-ска-зав рож-де-ние Пред-те-чи Гос-под-ня - Иоан-на Кре-сти-те-ля. Гос-подь по-сы-лал его к свя-то-му Иоси-фу Об-руч-ни-ку: он явил-ся ему во сне, чтобы от-крыть ему тай-ну во-пло-ще-ния Сы-на Бо-жия от Пре-свя-той Де-вы Ма-рии, пре-ду-пре-дил о за-мыс-лах Иро-да и по-ве-лел бе-жать в Еги-пет с Мла-ден-цем и Бо-го-ро-ди-цей. Ко-гда Гос-подь пе-ред Сво-и-ми стра-да-ни-я-ми мо-лил-ся в Геф-си-ман-ском са-ду до кро-ва-во-го по-та, на укреп-ле-ние Его, по Цер-ков-но-му Пре-да-нию, был по-слан с Небес Ар-хан-гел Гав-ри-ил, имя ко-то-ро-го озна-ча-ет "Кре-пость Бо-жия" (). Же-ны-ми-ро-но-си-цы услы-ша-ли от Ар-хи-стра-ти-га ра-дост-ную весть о Вос-кре-се-нии Хри-сто-вом.

Вспо-ми-ная в этот день мно-го-крат-ные яв-ле-ния свя-то-го Ар-хи-стра-ти-га Гав-ри-и-ла и его рев-ност-ное ис-пол-не-ние Бо-же-ствен-ной во-ли, ис-по-ве-дуя его хо-да-тай-ство пред Гос-по-дом о хри-сти-а-нах, Пра-во-слав-ная Цер-ковь при-зы-ва-ет сво-их чад с ве-рой и усер-ди-ем при-бе-гать в мо-лит-вах к ве-ли-ко-му Ан-ге-лу.

; в из-ло-же-нии свт. Ди-мит-рия Ро-стов-ско-го.

Молитвы

Тропарь Архангелу Гавриилу

Небе́сных во́инств Архистрати́же,/ мо́лим тя при́сно мы недосто́йнии,/ да твои́ми моли́твами огради́ши нас/ кро́вом крилу́ невеще́ственныя твоея́ сла́вы,/ сохраня́я нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих:/ от бед изба́ви нас,// я́ко чинонача́льник Вы́шних сил.

Перевод: Небесных воинств , непрестанно молим тебя мы, недостойные, чтобы ты оградил нас твоими молитвами под кровом крыл невещественной твоей славы сохраняя нас, припадающих усердно и взывающих: «От бед избавь нас, как начальник Вышних Сил!»

Ин кондак Архангелу Гавриилу

Архистрати́же Бо́жий, служи́телю Боже́ственныя сла́вы,/ А́нгелов нача́льниче, и челове́ков наста́вниче,/ поле́зное нам проси́, и ве́лию ми́лость,// я́ко Безпло́тных Архистрати́г.

Перевод: Архистратиг Божий, служитель Божественной славы, Ангелов начальник и людей наставник, полезное нам испроси и великую милость, как Архистратиг Бесплотных.

Кондак Архангелу Гавриилу

Пресве́тлыя и Честны́я, и Вседе́тельныя,/ пренеисче́тныя и стра́шныя Тро́ицы,/ ты еси́, Архистрати́же, сла́вный служи́телю и моли́твенниче,/ ны́не непреста́нно моли́/ изба́витися нам от вся́ких бед и мук, да зове́м ти́:// ра́дуйся, покро́ве рабо́м твои́м.

Перевод: Пресветлой, и досточтимой, и всемогущей, непостижимой и страшной ты, Архистратиг славный, служитель и молитвенник. Ныне непрестанно моли об избавлении нас от всяких бед и мук, дабы нам взывать тебе: «Радуйся, покров рабам твоим!»

Ин кондак Архангелу Гавриилу

На Небесе́х зря Бо́жию сла́ву/ и на земли́ с высоты́ подая́ благода́ть,/ нача́льниче А́нгелов, му́дре Гаврии́ле, Бо́жия сла́вы служи́телю/ и ми́ра Боже́ственный побо́рниче,/ спаса́й, соблюда́й вопию́щия ти:// сам бу́ди помо́щник, и никто́же на ны.

Перевод: На Небесах созерцая славу Божию и на землю с Небес подавая , начальник Ангелов, мудрый Гавриил, Божией славы служитель и мира Божественный защитник, спасай и оберегай взывающих к тебе: «Сам будь нашим помощником, и никто против нас».

Величание Небесным Чинам Бесплотным

Велича́ем вас,/ Арха́нгели и А́нгели/ и вся во́инства,/ Херуви́ми и Серафи́ми,// сла́вящия Го́спода.

Молитва Архангелу Гавриилу

O, святы́й Арха́нгеле Бо́жий Гаврии́ле, при́сно предстоя́й Престо́лу Всевы́шняго, прера́достный благове́стниче и усе́рдный споспе́шниче на́шего спасе́ния! С сво́йственным тебе́ милосе́рдием приими́ сие́ хвале́бное пе́ние, oт нас недосто́йных тебе́ приноси́мое. Испра́ви моли́твы на́ша, и принеси́ я́, я́ко фимиа́м, на Небе́сный Oлта́рь кади́льный; oзари́ умы́ на́ша све́том позна́ния та́ин спаси́тельныя ве́ры на́шея; воспламени́ сердца́ на́ша любо́вию ко Христу́ Спаси́телю на́шему, обрати́ и укрепи́ жела́ния на́ша на спаси́тельный путь Ева́нгельских Его́ за́поведей; да в сем ве́це ти́хо и благоче́стно поживе́м во сла́ву Бо́жию, в бу́дущем же не лиши́мся ве́чнаго Ца́рствия Бо́жия, е́же получи́ти да сподо́бимся благода́тию Христа́ Бо́га на́шего, хода́тайством Пречи́стыя Его́ Ма́тере, Пренепоро́чныя Де́вы Мари́и и твои́ми многомо́щными ко Го́споду Бо́гу o нас моли́твами, и да просла́вим с тобо́ю и про́чими безпло́тными си́лами небе́сными и все́ми святы́ми Еди́наго во Тро́ице сла́вимаго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая Архангелу Гавриилу

О, святы́й Арха́нгеле Гаврии́ле! Всеусе́рдно мо́лим тя, наста́ви нас, раб Бо́жиих (имена) , к покая́нию от злы́х дел и ко утвержде́нию в ве́ре на́шей, укрепи́ и огради́ ду́ши на́ша от искуше́ний прельсти́тельных и умоли́ Созда́теля на́шего о отпуще́нии грехо́в на́ших. О, святы́й вели́кий Гаврии́ле Арха́нгелe! He пре́зри нас, гре́шных, моля́щихся тебе́ о по́мощи и заступле́нии твое́м, в ве́це сем и в бу́дущем, но при́сно помо́щник нам яви́ся, да непреста́нно сла́вим Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха держа́ву и твое́ предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва третья Архангелу Гавриилу

Святы́й вели́кий Арха́нгеле Гаврии́ле! Бо́жию Престо́лу предстоя́й и озаре́нием oт Боже́ственнаго све́та oсия́нный, веде́нием же непостижи́мых та́ин o преве́чней прему́дрости Его́ просвеще́нный! Всеусе́рдно молю́ тя, наста́ви мя к покая́нию oт злых дел и ко утвержде́нию в ве́ре мое́й, укрепи́ и огради́ ду́шу мою́ oт искуше́ний прельсти́тельных, и умоли́ Созда́теля на́шего o отпуще́нии грехо́в мои́х.
O, святы́й вели́кий Гаврии́ле Арха́нгеле! Не пре́зри мене́ гре́шнаго, моля́щагося тебе́ o по́мощи и заступле́нии твое́м в ве́це сем и в бу́дущем, но при́сно помо́щник мне яви́ся, да непреста́нно сла́влю Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха держа́ву и твое́ предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Канон святому Архангелу Гавриилу

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Припев:
Яко Света суща к Свету крайнейшему невещественными причащении, Божественнаго и невещественнаго, молю тя, Архангеле Господень: ум мой просвети молитвами твоими, яко да воспеваю тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Составим днесь лик Божественный, веселящеся, перваго почитающе безплотных умов, неизреченную радость возвестившаго, в мир пришедшую за благость.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Предстателя тя величайша, и к Богу заступника, и стену, и утверждение, Гаврииле, имуще, любящия тя, избавляемся от бед и вреда змиина, восхваляющия тя.
Богородичен: Чисту Тя, Всенепорочную, Гавриил яко узре, радуйся! Тебе, Владычице, светло возопи, браконеискусная, человеков спасение, ангелов похвала и честнословие.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Причастием Света невещественнейшаго, яко невеществен воистинну, Гаврииле, невещественно просвещаемь, Свет виден был еси вторый, вещественныя всегда человеки просвещая, поющия тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Величайшаго благославия сподобился еси, великое таинство нам открыв, величайше Ангелов, имже взяти быхом от земли к величайшей высоте вельми чтущия тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Явися всем с Небесе, любовию ищущим тя присно, и устави бурю на ны движимую напастей же и скорбей, о, Гаврииле Архистратиже!
Богородичен: Сказуя еже древле сокровенное таинство, Отроковице, Тебе иногда Гавриил взываше: радуйся, Божия палато, в нюже вселився, вся человеки обожи, яко Благоутробен.
Седален, глас 4-й. Подобен: Вознесыйся:
Безплотных служителей ты первствуяй, прежде век определенное страшное таинство, тебе единому, Гаврииле славне, вверися, рождество неизреченное Святыя Девы, радуйся, провозглашая Ей, Обрадованная. Темже тя должно, вернии, с веселием присно ублажаем.
Слава, и ныне, тойже.

Песнь 4

Ирмос: Неизследный Божий совет, еже от Девы воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Стоял еси, причастиями Богоначальными древле, Гаврииле досточудне, просвещая пророка Даниила и изложив явление недоведомых духом.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Усты бренными тя радостно, огненна естеством суща, восхваляем: изми ны огня всегда палящаго, Божественными, Гаврииле, ходатайствы твоими.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Паче солнца в Божественную одежду, славою неприступною блистающуся, одеваемь, Архистратиже служителей, Царю предстоиши Небесному, веселяся.
Богородичен: Всю Тя, духом Гавриил преочищену, Всенепорочная, разумев, вопиет Тебе явственно: радуйся, клятвы избавление и праотцев воззвание.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Ума причастием перваго просвещаемь, вторый виден был еси Свет, зовый со безчисленными Ангел чинми: Свят Отец Вседетель, Сын Собезначален и Дух Сопрестолен.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Вид твой огнен, доброта пречудна, всяку мысль ужасая, велия слава, Гаврииле величайше, Божественных безплотных начальниче, всех удобрение, верно воспевающих тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Божественный яко виде тя, во время каждения древле стояща, Захария, бывает нем: не верова бо твоему возвещению страшному, егоже изгласил еси, Гаврииле Архистратиже.
Богородичен: Храм священия сущи, Всенепорочная, гласом Гавриила Архангела, во святых почивающаго родила еси Всесвятаго Бога, вся освящающаго и лютых изымающего.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Земнии языцы почести тя, ума светозарнаго и Небеснаго, не возмогут, пресветло просвещаема паче ума неизреченно Божественными светлостьми.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Заря солнца многосветлая, огненных слуг Архистратиже, светоносными твоими ко Владыце мольбами поющия тя тьмы страстей исхити.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Советы языков разори, веру православную утверди, устави раздоры церковныя, Архангеле, ко всех Творцу твоими молитвами.
Богородичен: Глаголов Божественных послушлива, Чистая, Гаврииловых была еси и Пребезначальнаго Слова плотию родила еси, безсловесия мир избавльшаго.
Кондак, глас 8-й:
Пресветлыя, и Честныя, и Вседетельныя, пренеисчетныя и страшныя Троицы Ты еси, Архистратиже, славный служителю и молитвенниче, ныне непрестанно моли избавитися нам от всяких бед и мук, да зовем ти: радуйся, покрове рабом твоим.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Иоанново рождество, славне, возвестил еси Захарии иногда, внутрь Божественнаго храма предстоящу и поющу Избавителю и Богу: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Преславное храма твоего благолепие пресветло, Гаврииле, освящает души верных и повелевает велегласно вопити: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Просвещаем причастием, Архистратиже, перваго Света тайно, вторый Свет воистинну виден был еси, поющия просвещая всегда: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Богородичен: Послан бысть Гавриил Архистратиг, радость возвещая Тебе, Дево Мати Чистая, Еяже ради печаль преста, и клятва воистинну онеплодствися, и благословение процвете верным во веки.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородично спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Священнословии священными тя людие священнии поют, веселящеся, ты бо всевиновное Слово воплощаемо, еже по нам, Архангеле, сущей от нас приглашаеши Деве паче ума же и слова. Темже тя почитаем во вся веки.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Уму великому же и первому невещественно, Архангеле, соединяяся усты огненными твоими поеши песнопение страшное, еже поют вси Ангельстии лицы: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Благославляеми яве испещрен Божественными, преходиши Небесная, таже и земная, совершая священная хотения Христа, всех Бога, Ангелов начальниче Гаврииле, красото верою присно тя хвалящих.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Плотию по ипостаси Слово человеком примеситися хотя, имяше тя, предтекуща и предуготовающа священную палату, о священный Гаврииле, Господа пойте, вопиюще, и превозносите Его во вся веки.
Богородичен: Яко престол красен Царев, яко всех тварей преимущую, яко Пресущнаго едину осуществовавшую, человеки обожившаго соединением лучшим рождества неизреченнаго и страннаго, благословенную воспоим Деву.

Песнь 9

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная, Богородице, Чистая Приснодево.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Предстоиши, страшно престолу Благодати служа, и облистаем светоликии сущими паче ума, и священно обожаем, и Свет зриши, и просвещая верою чествующая тя, священне Гаврииле Архистратиже.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Якоже Небо, зришися, звездами украшено, Божественными светлостьми, и, якоже воевода, руками держиши скиптр пресветлый и претекаеши всю землю, волю Владычню всегда творя и лютых верныя изымая.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Утиши лютую варварскую бурю, воздвижемую всегда на рабы твоя, церковныя устави раздоры, поющим тя подаждь прегрешений избавление, верным же даруй победительная, Гаврииле, теплым предстательством твоим.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Предобрая двоице и преславная, Михаиле и Гаврииле, престолу предстояще Божественныя славы, всем просите грехов прощения и злых пременения, яко предстателие и яко благости Владычни во всем подобящеся.
Богородичен: Свет блистания рождеством Твоим возсия, и просвети всю подсолнечную, и предстателя тьмы погуби, Богородительнице Всечистая, Ангелов хвало и человеков всех спасение, непрестанными гласы восхваляющих Тя.

Акафист святому Архангелу Гавриилу

Кондак 1

Избранный от всех чинов Ангельских, един удостоившийся откровения Божественныя тайны о воплощении Сына Божия от Пресвятыя Девы, слетевший с небесных кругов в Назарет, провозглашая Ей великое: Радуйся, и нас земнородных не оставь Твоим предстательством у Престола Святой Троицы возглашающих Тебе: Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Икос 1

Первоангеле огнезрачный Гаврииле, Всерадостнейший Вестниче, преподая молимся: Сам настави и вразуми нас прославлять и воспевать тя сице: Радуйся, Престолу предстоя трисолнечного света Божества. Радуйся, богатно просиявший божественными светлостьми. Радуйся, в христианстем роде - знамя соборное, тебе ныне составляем пение. Радуйся, сущия на земли восхваляющии тя, радостно ликуют с тобою. Радуйся, Архистратиже Гаврииле, со всеми небесными силами радующийся. Радуйся, споспешествуяй нам всем в благочестном препровождении временнаго жития нашего. Радуйся, утверждающий стопы пути спасения. Радуйся, яко же Воеводо руками держиши скипетр пресветлый. Радуйся, волею владычною всегда творяй. Радуйся, един быв о трех мужей, посетивших в виде триех странников праотца нашего, патриарха Авраама. Радуйся, под сению дуба Маврийского предвозвестивый Ему о рождении сына Его Исаака от неплодной и дряхлой жены его Сарры. Радуйся, яко небо зриши звездами украшено Божественными светлостьми. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 2

Видяще очесами веры духовную красоту, силу и величие молниеносного вида твоего, Первоангеле Божий Гаврииле, мы, земнороднии, велию радостию удивлением и великою благодарностью ко Святой Троице исполняемся, зовуще со всеми Святыми Ангелами: Аллилуиа.

Икос 2

Разум светел дай нам к познанию воли божественной, пречудный Гаврииле, да возможем всегда ходити по заповедем Господним и Тебя непрестанно воспевати сице: Радуйся, Пророка Моисея от Фараона избежавшаго научил в пустыне книгописанию. Радуйся, сказав ему мира быти я начало и создание перваго человека Адама и житие онаго и по нем бывших. Радуйся, сказавый Ему и вся прежняя роды и лета о потопе и разделении языков. Радуйся, наставивый его разумети расположение небесных планет и стихии и всякую премудрость Божию. Радуйся, пророку Даниилу толкова дивныя ведения о царех и царствах, послежде же быти имевших преобразованных различными зверьми. Радуйся, указавый Ему время перваго Христова в мир пришествия воплощением от Пречистыя Девы. Радуйся, яко притекаеши всю землю, спасая от бед и моляся о душах наших. Радуйся, зоркий хранителю Божия церкви и церковныя прекращаяй раздоры. Радуйся, утишивый лютую бурю варварскую, воздвигаемую всегда на рабы твоя. Радуйся, лютых бед и зол верныя свобождающий. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 3

Сильный крепостию Божественною, Великий Архистратиже Божий Гаврииле, не оставь и нас молящихся Тебе с верою, всесильною помощью на борьбу с грехом и соблазнами, взывающих Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи тебе велика помощника и крепкаго поборника на сопротивныя силы, молим тя, буди нам покровитель во всех путех нашея жизни да со благодарением взываем ти сице: Радуйся, явивыйся Святой праведной Анне между садовыми древесы сетовавшей о неплодстве своем и со слезами к Богу молившейся, провозглашая Ей: Анно, Анно услыша есть молитва Твоя и воздыхания Твоя проидоша облака, слезы же Твоя пред Богом взыдоша, глаголевый Ей радость великую: возрадуйся Анно, се зачнеши и родиши дщерь преблагословенную, о ней возблагословятся вся колена земная и тою дается спасение миру, наречется имя ей Мария. Радуйся, Святому праведному Иоакиму, в пустыне постившемуся, возвести тоже о рождении дщери, предизбранной от веков в Матерь Мессии, хотящего приити на спасение человеческого рода. Радуйся, яко неплодства Богоотроковицы Марии был еси хранителем от Бога приставлен. Радуйся, введенной во храм Господень, повседневную Ей приносил пищу. Радуйся, со всеми небесными силами престолу предстоиши Божественныя славы. Радуйся, с седмию Архистратигами господствующий над всем небесным воинством. Радуйся, великославный Гаврииле, един от седми Архистратиг: Михаила, Рафаила, Уриила, Селафаила, Иегудиила, Варахаиила, непрестанно прославляющих Святую Троицу. Радуйся, великая и преславная Девице вкупе с Михаилом Архистратигом. Радуйся, под твой кров прибегающим присный и добрый оберегателю. Радуйся, всем просиши грехов прощение и злых применение. Радуйся, Великий предстатель нам благости владычни во всем подобишися. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 4

Бурю злых напастей Твоим крепким заступлением, милосердый наш ходатаю, не остави нас безпомощных в скорбныя дни житейских испытаний поющих всех Творцу и Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Видяще Твое величие пред престолом Всевышняго, вся темная сила ужасахуся тя, светоносне Гаврииле, не смея деяти пакости всем чтущим Ти сице: Радуйся, укращающий бурю безмерных искушений. Радуйся, приводящий в Царство Небесное верные души, любовию сердечно чтущия Тя. Радуйся, являйся Святому Захарии, стоя одесную алтаря кадильного. Радуйся, благовестия Ему разрешение неплодства заматоревшия во днех своих Елизаветы, жены его. Радуйся, о рождении Иоанна Предтечи язык неверившему связа немотою до времени сбытия словес своих. Радуйся, божественный, яко видется тя во время каждения древле стояща Захария бывает нем. Радуйся, вразумивый Его, не поверившему Твоему возвещению страшному, его же изгласил еси Гаврииле Архистратиже. Радуйся, Иоанново рождество славно возвестил еси Захарию внутри божественного храма. Радуйся, удержавый руку Святого Симеона Богоприимца, трудившагося в переписывании Священных книг и хотевшаго исправить слово “Дево” зачнет во чреве и написать “Жено”. Радуйся, вразумивший усумнившегося старца и удоверивы Его в истине слов написанного. Радуйся, возвестивый Ему: не видете смерти доколе не встретит Христа Господа. Радуйся, юже от века открывающаго нам божественную великую тайну. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 5

Путеводнии звезды Всеблаженими и пресвятыми дуси Архистратига Божия Гавриила и всех прочих с ним Святых Ангелов Хранителей и всех Ангелов и всех небесных, пречестное чинове выну предстоящих Пресвятей Троице и светом присносущныя славы озаряемы, непрестанно славословящи имя Ея, к вам прибегаем с верою и упованием. Предстательствуйте за нас у Престола Господа Вседержителя с начальником вашим первоангелом Гавриилом, воспевающим предвечному Царю славы: Аллилуиа.

Икос 5

Видящи тя, среди девяти чинов Ангельских блистающаяся, яко светило великое Архистратиже Гаврииле, молим Тя: озари нас светом сияния славы Твоея поющих Тебе таковая: Радуйся, послан быв от Бога в Назарет и предста Пречистей Деве, обрученной бывшей праведному Иосифу благовестити Ей зачатие Сына Божия осенением и действом Духа Святаго в ней совершающейся. Радуйся, святому старцу Иосифу во сне являешеся, уверяя Его о браконеискусной отроковице яко зачатое в Ней от Духа Святаго есть. Радуйся, пастырям, стрегущим стражу ночную, о стаде своем рек: благовествую вам радость велию, яко родился днесь Спас. Радуйся, со множеством воинств небесных воспе: Слава в Вышних Богу и на земле мир, в человецех благоволение. Радуйся, сопровождавшим святое бегство во Египет от убиения Иродова. Радуйся, охраняя святое и по возвращении во град Назарет. Радуйся, Святому семейству на праздник пасхи во храм Иерусалимский сопутствовавший. Радуйся, двенадцатилетнему отроку Иисусу со страхом и трепетом служивый. Радуйся, при крещении Господнем невидимо Ему с небесными силами предстоявый. Радуйся, в пустыне во искушении вражием со Ангельскими воинствами Господу послуживый. Радуйся, посланный с небес в Гефсиманский сад ко Христу Спасителю прежде вольного страдания Его. Радуйся, молящемуся в Вертограде, понеже имя Твое, Гавриил, толкуется “крепость Божия” и ты укреплял еси Его, яко имеяй при иных своих служениях и сие, еже укрепляти в подвизех сущия. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 6

Проповедует весь мир христианский Великую славу и служение ваше, вси святии Архангеле и Ангеле и вся небесныя силы, предстоящии у страшного Престола Святыя Троицы, непрестанно поюще, взывающе и глаголюще: Свят, Свят, Свят! Мы же грешнии на земле бренными усты вопием: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия всю землю Светом Твоим небесным, егда с небесных кругов в благословенный Назарет слетая еси всерадостнейший Архангеле Гаврииле и предстал еси неискусобрачней с Архангельским приветствием: Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, и мы грешнии, обрадовании сею небесною вестию в радости и веселии взываем сице: Радуйся, зовый со безчисленными Ангельскими чинами: Свят Отец Вседержитель, Сын собезначален и Дух сопреставлен. Радуйся, причастием перваго света просвещаем, вторый виден был еси свет. Радуйся, вид твой огнен имея и доброта пречудна, всякую мысль ужасая. Радуйся, велия Слава - Гаврииле величайший Божественных Бесплотных начальниче. Радуйся, всех удобрение, верно воспевающих Тя. Радуйся, тихую радость на сердце полагая всем, любящим Господа и Творца своего. Радуйся, земнии языцы почести ума светозарного и небесного не возмогут. Радуйся, просвещая верою чествующия тя. Радуйся, добрый и верный наставниче и руководителе в земном нашем странствии. Радуйся, всех чтущих владычицу мира и усердно ей молящихся Великий Защитниче, и покровителю. Радуйся, пресветло просвещаем паче ума неизреченными Божественными Светлостьми. Радуйся, Светоносными Твоими ко Владыце мольбами поющия Тя тьмы страстей исхити. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 7

Хотя милосердный Господь сохранити всех человек от нападения вражия посла святых Ангел на служение человеком, из них же ты первый о нас ходатаю и предстателю, начальниче Ангелов, Божественный Гаврииле. Сего ради благодарнее зовем Господу Вседержителю: Аллилуиа.

Икос 7

Хотя всем спасения, добрый ходатаю наш, скорбишь и сетуешь о неисполняющих заповедей Божиих и тем лишающих себе вечныя радости со всеми святыми во Царствии Небесном. Помоги нам, о, Великий наш заступниче на жизненном пути нашем и спаси всех вопиющих тебе сице: Радуйся, сопровождающий Господа и состраждущий Ему во всех путех страстей Его. Радуйся, со страхом и трепетом взирающий на кресте распятого Господа Иисуса своего. Радуйся, святым женам мироносицам явился, седяще на камени гробном, возвещающе Христово от гроба восстание. Радуйся, Святой Деве Марии первой возвести, сию радость Великую. Радуйся, вопия Ей, Чистая Дево, радуйся, Твой Сын воскресе тридневен от гроба. Радуйся, бывший бо зачатия рождества Господня - благовестник. Радуйся, той и Воскресения Его возвеститель показался еси. Радуйся, священновосхваляемый и светозрим. Радуйся, радостней из всех ангелов Божиих. Радуйся, радость всех радостей в мир принесший. Радуйся, священнословий священными тя людие священнии поют веселящеся. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 8

Странное и страшное чудо совершается днесь во гласе Архангельском. Сниде Бог на землю и воплотися от Девы ради спасения всех человек, Ему же вси зовем: Аллилуиа.

Икос 8

Весь вид Твой доброзрачен и огнен, и пение Твое страшное, святый Архангеле Гаврииле, ближайший слуга Святыя Троицы Един приемляй тайну Ея, предвечнаго Совета быв хранителем Девы Святой, послужив Ей при благовении и первый поклонившийся зримому тобою во чреве Ея спасителю Богу, сего ради похвальное пение приносим Ти сице: Радуйся, преславное храма Твоего благолепие пресветло освещает души верных. Радуйся, всем стремящимся на молитву в храм Божий возгреваешь сердца к пламенной и усердной молитве ко Господу. Радуйся, просвещаем причастием Архистратиже первого Света. Радуйся, вторый свет воистину виден был еси. Радуйся, поющия Тя просвещаяй всегда. Радуйся, советы аз бо разоривый. Радуйся, веру православную утвердивый. Радуйся, уставивый раздоры церковные. Радуйся, изложивый шатания Агарянския на стадо Твое и спасаяй всех верных людей Твоих. Радуйся, освященне Гаврииле, плотию по ипостасе слово человекам предвозвестил еси имяще Тя предтекуща и предуготовля священную плату. Радуйся, ты бо предвозвестил еси Велию радость нам, Архангеле. Радуйся, сущей от нас приглашаеши Деве паче ума и слова странное пение. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 9

Вси иноцы и православные христиане удостоившися носить Твое Святое и Славное имя, трепещут и благоговеют о радости, яко соименника имея такового велика молитвенника и предстателя у Престола Всевышняго, Ему же Ты, о, Архангеле Божий, непрестанно поеши Трисвятую песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык не довлеет изрещи всю славу Твою на небеси, святый Архистратиже Божий Гаврииле, яко превосходящий славою и честию вся чины небесныя, предстоиши пред престолом всяческих, умоляя Его благость милосердия о чтущих Тя людех, взывающих ти сице: Радуйся, огненных слуг Архистратиже. Радуйся, предстоиши страшному престолу, благодати слуга. Радуйся, Ангелов начальниче Гаврииле и человеков наставниче и заступниче. Радуйся, красото верою присно Тя хвалящих. Радуйся, благословиями испещрен божественными. Радуйся, ум мой просвещая Твоими молитвами. Радуйся, неизреченную радость возвестившаго в мир пришедшую за благость. Радуйся, любящии Тя и восхваляющии избавляются от бед и вреда змеина. Радуйся, невещественный просвещаем Свет виден был еси вторый. Радуйся, вещественныя всегда человеки поющия тя просвещая. Радуйся, тем же Тя почитаем во вся веки. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 10

Спасти хотя род человеческий, Совет предвечный Святыя Троицы избрал Тя, Архангеле Гаврииле, на служение сей страшней тайне воплощения Сына Божия, ты же яко верный служитель воли Божией присно поеши Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена крепка всем прибегающим к Твоему заступлению и помощи, Архистратиже Божий присный хранителю наш от враг видимых и невидимых, ухищряющихся на каждом шагу сгубити нас и всегда ищущих нам вечныя погибели, но ограждаеми кровом крыл невещественныя Твоея Славы и Твоим предстательством пред Господом, с благодарением взываем Тебе сице: Радуйся, величайшего благословия сподобился еси. Радуйся, тихую радость на сердце полагаяй, всем любящим Господа и Творца своего огневидный небесный вестниче. Радуйся, облистанием светолитиими сущими паче ума. Радуйся, красото присно воспевающих тя и хвалящих. Радуйся, великое таинство нам открыв, величайший из ангелов. Радуйся, по вознесении Господнем обещавый учеником Его второе в мир пришествие. Радуйся, имиже взяты быхом от земли к Величайшей высоте, вельми чтущия Тя. Радуйся, уставивый бурю на ны движимую напастей и скорбей. Радуйся, прежде всех определенное страшное таинство Тебе единому Гаврииле славне вверися рождество неизреченное Святыя Девы. Радуйся, темже тя вернии с веселием ублажаем. Радуйся, в Ветхом и Новом Завете многократныя явления воспоминает Святая Церковь, и непрестанное Твое ходатайство к Богу. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 11

Пение божественное непрестанно вознося Пресвятей Троице, Святый Архангеле Гаврииле со всеми небесными силами вразуми прославляти Тя за множество милостей Твоих к роду христианскому хвалебною песнию: Аллилуиа.

Икос 11

Просвещенный Светом Святыя Троицы, яко солнце незаходимое сияеши во славе неприступнаго света и нас просвети светом Божественныя Твоея Славы, да возможем пети Тебе таковая: Радуйся, паче солнца Божественную одежду славою неприступною блистающуюся одеваем. Радуйся, усты бренными Тя радостно огненна естеством суща, восхваляем. Радуйся, изымающий нас от огня всегда палящаго Божественными Гаврииле ходатайствы Твоими. Радуйся, Архистратиже служителей Царя небеснаго предстоиши веселяся. Радуйся, на горе Елеонстей пречистей Деве Богородице тепле молившейся, явися возвестити приблизившееся Ей честное и от земных в небесные переселение. Радуйся, даде Ей райское Светоносное благоухающее здравие его же Святый апостол Иоанн несе впереди гроба Богоматере. Радуйся, по Честнем Успении Ея несома святыми Апостолами на погребение в весь Гефсиманскую, наказывай усечением рук евреина Афония, за дерзкое его ухищрение. Радуйся, во время трапезы святых Апостолов окруживый явившуюся им Богоматерь по Ея Успении со всеми небесными силами. Радуйся, Святого Апостола Петра освободивый от уз темничных и вериг железных. Радуйся, стражей из темницы изведый Его, и пришел с ним стадию едину стал невидим. Радуйся, всем христианам верным скорая помощь и заступление. Радуйся, избавляющий от бед и обстояний любовию чтущих Тя. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 12

Благодать велию имея от Господа, испроси и нам благодати сея и приими моления наша, яко дань приносимую Тебе и отжени от душ наших вся лукавая помышления и всяку клевету, мститель его, да чистым сердцем сотвориши нас достойны воспевати Господу хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 12

Воспевая Твое Божественное служение Святыя Троицы хвалим Тя вси вернии рабы Твои, Святый покровитель и теплый предстатель наш, не остави нас зде в земном нашем странствии и тамо буди наш сильный и крепкий заступник в день страшного суда Божия, взывающих Тебе таковая: Радуйся, Твоими молитвами оставление грехов приемлют любовию чтущия Тя. Радуйся, люди Божия возбуждаются ко усердию еже всегда тепле притекати к заступлению и помощи толикого ходатая и благодетеля человеческому роду. Радуйся, незримо охраняя больных и безпомощных. Радуйся, сирот и угнетенных, благий утешителю. Радуйся, светоносный Гаврииле, теплым предстательством Твоим ходатайствуй нам блаженную кончину, явися нам всем с небесе теплым предстателем. Радуйся, в час исхода нашего предстани нам светел и радостен, и избави души наша от злобных демонов и защити нас. Радуйся, воспламеняюще недостаток добрых дел наших Твоим Всесильным ходатайством пред Господом. Радуйся, в день Страшного Суда умоляющий праведного судию о помиловании и спасении душ наших. Радуйся, Великий ходатаю наш о водворении нашем во Царствии небесном в нескончаемой блаженной радости вечнаго покоя. Радуйся, великий Архангеле Гаврииле, принесший с небес нам Велию Радость.

Кондак 13

О, Светоносный, Всерадостный Архистратиже Гаврииле приими от нас благодарственное сие пение и не остави нас припадающих к Твоему милосердию. Буди нам помощник и великий заступник по всей жизни нашей и по кончине нашей спаси нас от вечныя муки поющих присно: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва святому Архангелу Гавриилу

О, Святый Архангеле Божий Гаврииле! Присно предстояй престолу Всевышняго, прерадостный благовестниче и усердный споспешниче нашего спасения! Милостиво приими от нас недостойных тебе приносимое сие хвалебное пение. Исправи молитвы наша и, яко фимиам, на небесный алтарь кадильный вознеси их. Озари умы наша светом веры православныя, воспламени любовию сердца наша ко Христу Спасителю нашему, обрати и укрепи желания наша на спасительном пути Евангельских заповедей. Да в сем веце тихо и благочестно поживем во славу Божию, в будущем же не лишимся Царствия Небеснаго, егоже получити да сподобимся благодатию Христа Бога нашего, ходатайством Пречистыя Его Матери, и твоими многомощными молитвами, и да прославим с Тобою и прочими безплотными силами Небесными и всеми святыми Единого в Троице славимого Бога: Отца и Сына, и Святаго Духа ныне и присно, и во веки веков. Аминь.